Lees meer

Dit artikel is geschreven in opdracht van de commerciële afdeling van DPG Media en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Aangeboden door:

ABN AMRO

Wat is dit?

Deze nieuwe generatie zorgondernemers kijkt verder dan de behandelkamer

De behoefte aan zorg stijgt. Tegelijkertijd is er een tekort aan zorgverleners. Bovendien is de gevraagde zorg niet altijd wat mensen werkelijk nodig hebben. Fysiotherapeuten Laura Verzijlbergen en Annemieke van der Waal wilden het daarom heel anders aanpakken. Na een aantal gesprekken met de bank durfden ze hun droom waar te maken.

Vanmiddag komt een cliënt die last heeft van haar nek. “Daar kan ik haar voor behandelen, maar ik weet dat ze financiële zorgen heeft. Als dat probleem niet wordt aangepakt, gaat ze die nekpijn echt niet kwijtraken”, vertelt Laura Verzijlbergen, fysiotherapeut en mede-eigenaar van fysiotherapie Rockanje. “Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van fysieke klachten die voortvloeien uit sociaal-maatschappelijke problemen”, vult collega-fysiotherapeut en mede-eigenaar Annemieke van der Waal aan. “Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing die leidt tot vereenzaming, jongeren die te weinig bewegen en overgewicht krijgen of mensen die door stress kampen met verkrampte spieren.” Verzijlbergen: “Wil je goede zorg leveren, dan moet je groter durven denken.”

Podcast: ‘In de praktijk’

Aflevering 1: 'Praktijkovername'

Een jonge dokter en een huisartsenpraktijk met dertig jaar historie en patiënten die moesten wennen aan een nieuwe huisarts. Rodney Snijders stond plots voor een grote keuze: durf ik deze praktijk over te nemen en hoe voorkom ik dat ik vastloop? In aflevering 1 van de podcastserie ‘In de praktijk’ deelt hij openhartig hoe dat avontuur verliep. ABN AMRO-expert Ludo Guns geeft tips om als zorgondernemer sterk te starten.

Nieuwe tijd

Laura Verzijlbergen is al sinds 2011 een van de drie eigenaren van de fysiotherapiepraktijk. In de jaren daarna groeit het team van vijf naar vijftien professionals met verschillende specialisaties. Ook komen er meer taken bij, van administratie tot filmpjes maken en digitale zorg verlenen in de coronaperiode. Twee van de drie praktijkeigenaren wilden daardoor stoppen. “Mijn collega Jens Kole en ik vonden die extra dingen juist leuk”, vertelt Annemieke van der Waal. “Wij werkten al in de praktijk en dit was voor ons het moment om in te stappen als mede-eigenaar. Sinds 2024 runnen Jens, Laura en ik de praktijk samen.”

Andere aanpak

Na een paar maanden merken de drie ondernemers tijdens gesprekken met elkaar dat zorg, patiënt en maatschappij vragen om een andere aanpak. Van der Waal: “Wij hebben frequent contact met cliënten en hebben een signalerende rol voor andere zorgvragen, want wij zien en horen natuurlijk veel.” Verzijlbergen: “Vaak krijgen mensen de zorg die ze vragen. Maar wij kijken verder: waarom komt iemand met die vraag? Wat zit erachter en speelt eromheen? Gezondheid is breder dan alleen het fysieke functioneren. Ook mentale, emotionele en sociale aspecten hebben er invloed op en vice versa. Dan kun je kiezen: óf je biedt één onderdeel aan, óf je werkt samen met andere gezondheidsprofessionals om meer te betekenen.”

Van de wijk

In de loop van de tijd ontstaat het idee voor een gezamenlijke voorziening voor en van de wijk, waarin medische zorg en sociaal welzijn elkaar versterken. “Een plek waar mensen makkelijk durven binnenlopen met vragen over gezondheid, leefstijl, stress, eenzaamheid en zingeving. Concreet: als die dame met nekpijn bij mij is geweest, kan ik haar voorstellen om eens langs de budgetcoach te gaan en direct met haar meelopen om de drempel weg te nemen”, schetst Verzijlbergen. “Maar we willen ook dat het een plek wordt ‘van’ de buurt, met een dorpshuis en een ontmoetingsplek. En voor ons biedt het mogelijkheden onze dienstverlening uit te breiden, bijvoorbeeld met bewegingsprogramma’s voor kwetsbare groepen of juist om medewerkers mentaal fit en vitaal te houden.”

Vertrouwen

De bank helpt om hun droom te verwezenlijken. Annemieke van der Waal: “We hadden tijdens de overname al veel contact met onze relatiemanager Hendrik van ABN AMRO. Toen we hem in april 2024 ons idee vertelden, was hij direct enthousiast. Hij zocht uit of er al een soortgelijk concept bestond, bracht ons in contact met zijn netwerk en belde regelmatig om te bespreken hoe het stond met de plannen. Ook dacht hij met ons mee hoe we het concept rendabel konden maken. Hendrik staat zo ongeveer bovenaan in mijn gesprekkenlijst. Door zijn vertrouwen, ook op het financiële vlak, beseften we: dit is haalbaar en we gaan de volgende stap zetten met onze praktijk.”

Gehoord en gezien

Vanaf dat moment gaat het snel. Inmiddels lopen er gesprekken met de gemeente en kijken de ondernemers naar een pand waar ruimte is voor welzijnspartijen, verschillende eerstelijnszorgverleners en professionals op het gebied van preventie. “Voor ons staat bovenaan dat er een plek moet komen waar mensen zich gehoord en gezien voelen met al hun vragen”, zegt Laura Verzijlbergen. “Zo kun je veel gezondheidsproblemen en sociale problematiek aanpakken of voorkomen.”

‘Op tijd in gesprek gaan, kan je veel geld besparen’

Een overname, een praktijk overdragen of - zoals Laura, Jens en Annemieke - juist een compleet nieuw concept neerzetten? Sectorspecialist Medisch Ludo Guns van ABN AMRO ziet als eerste de trends en ontwikkelingen.

Veel zorgverleners zijn 55 jaar of ouder: ongeveer 30 procent van de apothekers en de tandartsen en 21 procent van de fysiotherapeuten. “Zij gaan de komende jaren met pensioen. Tegelijkertijd is er minder aanwas van jongere zorgprofessionals. Bovendien is voor hen de werk-privébalans een belangrijk aspect. Dat betekent een groot aanbod van praktijken die ter overname komen en minder vraag. Wie wil overdragen, doet er dus goed aan om een aantrekkelijke, moderne praktijk aan te bieden. En begin op tijd: een opvolgingstraject duurt zomaar tien jaar. Heb je haast, dan kost je dat geld.”

Vernieuwend concept

Jonge ondernemers hebben bovendien specifieke wensen. Het verhaal van Annemieke en Laura is daar een goed voorbeeld van. “Ze hebben een duidelijke visie, kiezen voor een vernieuwend concept en zoeken samenwerking. Wat ze ook slim hebben gedaan, is op tijd in gesprek te gaan met ABN AMRO. Want wij bieden meer dan alleen een zak geld voor de financiering. Onze kennis van de sector en ons netwerk van zorgondernemers en professionals die begeleiding kunnen bieden, komen starters vaak van pas.”

“Wil je goede zorg leveren, dan moet je groter durven denken”

Valkuil

Een veelgemaakte valkuil bij zowel starters als stoppers is om onderling te onderhandelen. “Dat is lastig, zeker als er een hiërarchische relatie is. Wij kunnen je helpen aan een onafhankelijke adviseur die een goed onderbouwde waarde berekent. Die kijkt naar een eerlijke prijs voor de praktijkhouder en of de investering voor de starter in vijf tot zeven jaar is terug te verdienen. De wereld kan er dan namelijk alweer heel anders uitzien.”

Starten en stoppen

De bank biedt nog meer hulp aan. “We organiseren bijvoorbeeld regelmatig webinars en masterclasses over starten, overnemen en stoppen. Daarnaast kan de relatiemanager meedenken over wat nodig is om de praktijk verkoopklaar te maken of juist sparren over een ondernemingsplan, een investeringsvraagstuk of nieuwe thema’s zoals AI of cybersecurity. Ondernemen is complex, zeker in de zorg. Maar je hoeft het niet alleen te doen.”

Meer weten over praktijkoverdracht?

Ga naar de website voor een stappenplan en tips van experts.